TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
Pracownia Pojazdów i Napędów prowadzi interdyscyplinarne prace naukowo-badawcze w zakresie inżynierii pojazdów. W pracowni funkcjonują laboratoria:
LABORATORIUM BADAŃ I EKSPLOATACJI POJAZDÓW - dedykowane pracom naukowo-badawczym w zakresie budowy, badań i eksploatacji pojazdów i maszyn. Potencjał badawczy laboratorium zapewnia realizację szerokiego spektrum zarówno całościowych badań istniejących i prototypowych pojazdów jak i ich poszczególnych elementów składowych. Na wyposażeniu znajdują się między innymi:
Ważną cechą hamowni podwoziowej jest stabilne utrzymanie parametrów ruchu pojazdu w punkcie pracy, przydatne podczas wykonywania modyfikacji układów sterowania jednostki napędowej.
PEMS – zestaw mobilnych analizatorów spalin przeznaczony do badań silników spalinowych i układów hybrydowych zgodnie z najnowszymi i archiwalnymi regulacjami prawnymi (m.in. test RDE). Zestaw umożliwia pomiar emisji spalin (CO2, CO, THC, NMHC, NOx NO, PM, PN) wraz z pomiarem natężenia przepływu spalin oraz pomiar zużycia energii elektrycznej. Ze względu na kompaktowe rozmiary analizatorów możliwe są badania w pojazdach osobowych, ciężarowych, maszynach roboczych, generatorach, jednostkach pływających oraz lokomotywach.
Komora niskich i wysokich temperatur tzw. komora klimatyczna wymiarach 5,2x5x4 m (dł./szer./wys.) umożliwia pomiar w zakresie temperatur ? 20°C do + 50°C wraz
z regulacją wilgotności oraz symulacją nasłonecznienia (do 1000 W/m2).
W przypadku niewielkich komponentów istnieje możliwość zwiększenia zakresu temperatury do +90oC. Wnętrze komory charakteryzuje się śladową emisją lotnych związków organicznych, co pozwala na przeprowadzanie w niej badań emisyjnych i imisyjnych. Możliwe jest prowadzanie testów gradientowych.
Urządzenie V-TEQ do badań układów: hamulcowego i zawieszenia umożliwiające pomiary sił hamowania, nacisku na pedał hamulca i innych parametrów układu hamulcowego oraz pomiary skuteczności tłumienia układu zawieszenia, stosownie do obowiązujących regulacji prawnych.
Urządzenie HUNTER WA37X stosowane do badań parametrów geometrii układów jezdnego, kierowniczego, podwozia oraz nadwozia samochodów osobowych oraz ciężarowych o DMC do 3,5 t.
Głowice Kistlera i Recelogic VBox jest wielozadaniową aparaturą pomiarową umożliwiającą prowadzenie badań ruchu pojazdów z użyciem systemów nawigacji satelitarnej, którą stanowią: antena GPS, akcelerometry, żyroskopy i inne czujniki. Głowice Kistlera zapewniają ocenę dynamiki pojazdu, w tym sił działających na koła jezdne w pojeździe podczas ruchu. Możliwy jest pomiary parametrów opon kół oraz badania trwałościowe opon. System Racelogic VBox zapewnia akwizycję danych
o prędkości i położeniu poruszającego się pojazdu, a także przyspieszeń w trzech kierunkach, drogi hamowania, kąta poślizgu, sił podczas pokonywania zakrętów itp. Urządzenia zapewniają możliwość synchronizacji GPS z danymi wideo, danymi CAN i IMU. Aparatura umożliwia szybki i bezinwazyjny montaż w dowolnym pojeździe oraz wykonanie pomiarów niezależnie od warunków atmosferycznych wraz z pełną analizą przypadku.
Stanowiska do symulacji ruchu pojazdów i oceny zdarzeń drogowych to stanowiska badawcze VSIM i PC-Crash, które zapewniają komputerową symulację ruchu oraz zdarzeń drogowych, umożliwiając opis, symulację ruchu i zderzenia pojazdów, odbywające się zgodnie z zasadami dynamiki w przestrzeni trójwymiarowej
z uwzględnieniem opisu złożonego. Możliwe jest ustalenie prędkości pojazdów
w chwili zderzenia w celu odtworzenia kolejności przebiegu zdarzenia drogowego między pojazdem, a innym pojazdem lub grupą pojazdów; pojazdem, a przeszkodą stałą lub ruchomą oraz przeprowadzenie symulacji potrącenia pieszego.
Warsztat samochodowy, będący wsparciem dla prac badawczych, zapewniając możliwość diagnostyki pojazdu, wykonania elementów prototypowych lub przeprowadzenia dowolnej naprawy. Warsztat wyposażony jest m.in. w obrabiarkę CNC do skanowania i kształtowania kanałów głowic silnika spalinowego, drukarkę 3D, urządzenia spawalnicze MIG/MAG/MMA, TIG, wycinarkę plazmową, podnośnik nożycowy, urządzenie do piaskowania, szlifierki, wiertarki i komplety narzędzi.
Kontakt:
dr inż. Wojciech Ambroszko prof. uczelni
mgr inż. Radosław Włostwoski
radoslaw.wlostowski@pwr.edu.pl
LABORATORIUM DYNAMIKI I BEZPIECZEŃSTWA POJAZDÓW - przeznaczone do badań dynamiki pojazdów, analizy biomechaniki ruchu i oceny bezpieczeństwa czynnego i biernego. Laboratorium wyposażone jest między innymi w:
Kamera, wyposażona w pełny zestaw obiektywów stałoogniskowych ma następujące parametry:
– 5,200 fps @ 1280 x 800,
– 650000 fps @ 64×8,
– 36, GB RAM,
– 10Gb Ethernet.
Oprogramowanie TEMA Automotive przeznaczone jest do analizy nagrania poklatkowego, umożliwiającego:
– określania kątów między punktami,
– określania odległości między punktami,
– obliczania prędkości i przyspieszeń liniowych oraz kątowych,
– wyznaczenia odpowiedzi częstotliwościowej,
– śledzenie nieograniczonej liczby punktów w jednej sesji.
Urządzenie Eye-Tracker zapewnia:
– identyfikację elementów rozpraszających uwagę kierowcy,
– badanie ergonomii produktu jakim jest np. kabina kierowcy
– pomaga wykluczyć błędy w pracy manualnej człowieka i wspomaga proces optymalizacji czasu pracy.
Doświadczenie w posługiwaniu się urządzeniem Eye-Tracker daje możliwości użycia do innych celów, poza inżynierią pojazdów jak np.
– optymalizowanie przekazu reklamowego oraz wybranie najlepszego wariantu projektowego przy tworzeniu stron internetowych, materiałów reklamowych oraz rozmieszczenia produktów, tak, aby klient skupiał się na wybranym produkcie,
– badanie interakcji człowiek-komputer przy testowaniu jakości ergonomicznej elektronicznych urządzeń, programów i aplikacji mobilnych,
– badanie postępów leczenia chorób neurologicznych, okulistycznych
i innych.
– mobilny aparat EEG – encefalograf umożliwia wykonanie badań aktywności elektrycznej mózgu. W ten sposób odzwierciedla się mapę neuronów, komunikujących się ze sobą za pośrednictwem impulsów elektrycznych, identyfikując procesy poznawcze takie jak senność – czujność, rozluźnienie, agresja lub unikanie.
EEG jest idealną technologią do badania dokładnego przebiegu czasowego zachowań związanych z przetwarzaniem poznawczym i emocjonalnym człowieka, co w tym laboratorium szczególnie ukierunkowane jest na zachowania kierowcy. Badanie jest bezbolesne i nieinwazyjne. Aparat wykorzystywany jest do badań:
Kontakt:
dr inż. Aleksander Górniak – aleksander.górniak@pwr.edu.pl
mgr inż. Monika Magdziak-Tokłowicz – monika.magdziak-toklowicz@pwr.edu.pl
LABORATORIUM MECHATRONIKI I INSPEKCJI CIEPLNEJ
Laboratorium mechatroniki i inspekcji cieplnej specjalizuje się w badaniach elektroniki, ergonomii, technologii informacyjnych, telematyki i termodynamiki. Laboratorium wyposażone jest w podstawowy (zasilacze, stacje lutownicze, multimetry), jak i specjalistyczny sprzęt (oscyloskopy wielokanałowe 350 MHz, karty akwizycji danych NI oraz czujniki akcelerometryczne PCB). Pracownia dysponuje stanowiskami, umożliwiające projektowanie systemów i układów EE. Działalność laboratorium jest bazą dla prac rozwojowych nad szeroko pojętymi zagadnieniami autonomiczności ruchu, ergonomii użytkowania pojazdu, hybrydyzacji i elektryfikacji napędu.
Wśród urządzeń pomiarowych znajdują się między innymi:
W zakresie inspekcji cieplnej, w laboratorium prowadzone są prace badawczo-rozwojowe z zakresu przenoszenia ciepła oraz analizy termograficzne. Laboratorium ma bogate doświadczenie w badaniach zagadnień dotyczących energii cieplnej
w pojazdach samochodowych ? analiza cieplna oraz bilanse energii i masy
w silnikach spalania zewnętrznego, wewnętrznego i turbinowych, jak również wyznaczenie energii cieplnej innych podzespołów pojazdów samochodowych. Laboratorium między innymi dysponuje kamerą termowizyjną JENOPTIC VarioCAM high resolution o zakresie pomiarowym: -40°C ÷ +1200°C oraz specjalistycznym oprogramowaniem do prowadzania analiz termogramów INFRA TEC, IRBIS 3 plus.
Potencjał badawczy laboratorium w zakresie inspekcji cieplnej umożliwia również prowadzenia badań i pomiarów w obszarach poza inżynierią pojazdów jak np.: nieinwazyjne wykrywanie błędów w dociepleniu różnych obiektów, identyfikacja mostków cieplnych w systemach elektrycznych i elektronicznych, diagnostyka urządzeń mechanicznych, pracujących przy nadmiernym przegrzewaniu się.
Kontakt: dr hab. inż. Radosław Wróbel prof. uczelni – radoslaw.wrobel@pwr.edu.pl
LABORATORIUM SILNIKÓW SPALINOWYCH
Laboratorium silników spalinowych zapewnia prowadzenie badań różnych jednostek spalinowych o mocy do 300 kW. Pomiary obejmują wszystkie wskaźniki pracy silników przy zapewnieniu ich komputerowej rejestracji i analizie.
Wśród typowych badań wykonywanych w laboratorium znajdują się między innymi:
Kontakt: dr inż. Maria Skrętowicz – maria.skretowicz@pwr.edu.pl