TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.
Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.
1945 – Politechnika Wrocławska Wydział Mechaniczny
1946 – Katedra Budowy Samochodów i Ciągników
1947 – Katedra Silników Tłokowych, Katedra Teorii Maszyn Cieplnych
1963 – Katedra Budowy Nadwozi
1968 – Zakład Budowy Nadwozi
1968 – Zespół Badawczy Silników Spalinowych
1976 – Zespół Badawczy Pojazdów Samochodowych
1976 – Zespół Badawczych Silników Spalinowych i Eksploatacji Pojazdów
1991 – Zakład Pojazdów
1991 – Zakład Napędów Spalinowych
2000 – Zakład Naukowo – Badawczy Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych
od 2014 – Katedra Inżynierii Pojazdów
Katedra Inżynierii Pojazdów jest podmiotem uniwersyteckim, który we współpracy z szerokim otoczeniem wypełnia oczekiwania społeczne w zakresie nauki, badań i edukacji, stanowiących filary innowacji i rozwoju. Współczesna Katedra funkcjonuje w dyscyplinie inżynieria mechaniczna i jest spadkobiercą katedr, zespołów i zakładów naukowo-badawczych, których korzenie sięgają roku 1946, kiedy tworzyły się zręby Politechniki Wrocławskiej.
Od 01 stycznia 2020 roku do Katedry dołączyły zespoły badawczo-dydaktyczne zajmujące się materiałoznawstwem i wytrzymałością materiałów, powiększając możliwości bezpośredniej eksploracji naukowej w ramach dyscypliny, ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii pojazdów.
Dokonana fuzja zespołów, z wcześniejszymi działaniami na rzecz interdyscyplinarności, zapoczątkowana badaniami emisji oraz rozwojem mechatroniki pojazdów sprawiają, że Katedra z obecnym i przyszłościowym potencjałem osobowym, infrastrukturalnym
i aparaturowym jest w stanie sprostać wymaganiom ujętym w europejskich ramach strategicznego rozwoju, które między innymi zakładają mobilność przestrzenną, wyrażaną przez rozwój środków transportu, w tym pojazdy autonomiczne, badania nad systemami zwiększającymi efektywność transportu z uwzględnieniem proekologicznych źródeł napędu
i zasilania, elektromobilność oraz bezpieczeństwo transportu.
Ugruntowana i wciąż powiększana wiedza, posiadane umiejętności i kompetencje stwarzają również możliwość rozwoju i badań poza obszarem motoryzacji np. w energetyce lub medycynie.